Kozminski Business Hub

Druga edycja Hackathonu EcoCraft zaowocowała dodatkami do Minecraft, dzięki którym gra będzie szerzyć ekologiczne wartości wśród swoich licznych graczy. W 24-godzinnym wyzwaniu udział wzięły zespoły gotowe do zaprogramowania dobrze działającej wtyczki. Oczywiście nie zabrakło dobrej zabawy i atrakcyjnych nagród.

Druga edycja Hackathonu EcoCraft zaowocowała dodatkami do Minecraft, dzięki którym gra będzie szerzyć ekologiczne wartości wśród swoich licznych graczy. W 24-godzinnym wyzwaniu udział wzięły zespoły gotowe do zaprogramowania dobrze działającej wtyczki. Oczywiście nie zabrakło dobrej zabawy i atrakcyjnych nagród.

Konkursowe zmagania wokół wartościowego celu

Kozminski Business Hub w partnerstwie z Microsoft, Bankiem Millennium oraz TAURON po raz drugi zorganizował hackathon poświęcony grze Minecraft. Zadaniem uczestników było stworzenie pluginu, który doda do gry ekologiczne elementy i tym samym skupi uwagę społeczności graczy właśnie na problemach środowiska naturalnego. 

Do wyzwania przystąpiły kilkuosobowe zespoły, zakwalifikowane do udziału na podstawie zadania rekrutacyjnego. Zanim przystąpiono do 24-godzinnej części konkursowej, odbyły się wprowadzające do wydarzenia warsztaty. 

23 czerwca rozpoczęła się główna część Hackathonu. Uczestnicy w ciągu doby mieli opracować koncepcję i plan wdrożenia swojej wtyczki, wykorzystując w tym celu języki programowania: Java i Python. W czasie pracy zespoły mogły korzystać ze wsparcia mentorskiego, by dopracować swoje koncepcje do perfekcji. Ocenie podlegały trzy elementy efektów pracy drużyn:

  1. stworzenie koncepcji wtyczki w czasie wydarzenia,
  2. wartość propagowania idei środowiskowej 
  3. możliwość wdrożenia wtyczki do gry.

Wsparcia mentorskiego dla wydarzenia udzieliły Centrum UNEP/GRID–Warszawa oraz Instytutu Polska Przyszłość im. Stanisława Lema. Cały Hackathon odbywał się w formule online.

To te projekty zachwyciły Jury

Najpierw świetnie rozwiązali zadanie rekrutacyjne, następnie zachwycili swoimi wtyczkami w Hackathonie  EcoCraft wyróżniono trzy zespoły.

I miejsce

Pierwsze miejsce zajął zespół EcoMak, otrzymując przy tym nagrodę 5000 zł. Zwycięski projekt wprowadza do gry Punkty Zanieczyszczenia, które mają motywować graczy do dbania o środowisko. Nieekologiczne decyzje graczy będą odzwierciedlać otrzymane Punkty Zanieczyszczenia. Im ich więcej, tym gorsze staną się warunki do życia w środowisku gry. Największa możliwa do otrzymania liczba Punktów Zanieczyszczenia uniemożliwia dalszą grę w zniszczonym świecie. 

II miejsce

Miejsce drugie przyznano ex aequo dwóm zespołom: VerdeCraft oraz Giga Blocks Incorporated. Nagroda dla obu z nich wynosi 3000 zł. 

Zespół VerdeCraft stworzył wtyczkę, która po pierwsze wprowadza do świata Minecraft kwestię zanieczyszczeń wynikających z emisji CO2, a następnie proponuje sposoby, dzięki którym tych zanieczyszczeń można uniknąć, np. poprzez produkcję energii jądrowej. Dodatek dołącza do gry elementy związane z budową elektrowni atomowej, takich jak: uranowe ogniwo paliwowe, reaktor uranowy, turbiny wodne i inne. W przypadku tej wtyczki gracze również muszą liczyć się z negatywnymi konsekwencjami swoich nieekologicznych działań, takimi jak topnienie lodu, pożary, odczuwane nudności. 

Zespół Giga Blocks opracował wtyczkę wdrażającą system zanieczyszczeń i związane z nim systemy grzewcze. Wtyczka bazuje na mapie zanieczyszczeń. Dane zebrane na podstawie działań gracza zbiera się i przedstawia w formie mapy ciepła, którą można skalować i reprezentować w grze. Wyspy ciepła i ich negatywne skutki, takie jak smog, nudności, dokuczliwy upał, można zmniejszać przez proekologiczne działania. Gracze są w ten sposób zachęcani do sadzenia drzew i trawy, używania alternatywnych źródeł energii np. paneli słonecznych. 

Komisja sędziowska

Raporty oraz prezentacje finałowe uczestników Hackathonu oceniało jury w składzie:

– Aleksandra Przegalińska – ALK

– Magdalena Trzynadlowska – Bank Millennium

– Jolanta Domirska – TAURON

– Mariusz Jurczyk – TAURON

– Maria Andrzejewska – UNEP/GRID–Warsaw Centre

– Borys Jastrzębski – ALK 

Co dalej?

Wyróżnione zespoły mają teraz czas do końca sierpnia na zakodowanie i wdrożenie swoich rozwiązań. Za ten etap organizatorzy przewidzieli pulę nagród w wysokości 21000 zł. W Krakowie 13 września odbędzie się ich uroczyste rozdanie towarzyszące Festiwalowi im. Stanisława Lema.

Było mi niezmiernie miło reprezentować Bank Millennium podczas tego szczególnego wydarzenia. Kwestie zrównoważonego rozwoju są dla naszej organizacji bardzo ważne i od lat prowadzimy różnorodne działania w szeroko pojętej tematyce ESG. Wiemy też, że w tym obszarze szczególnie ważna jest edukacja i budowanie świadomości. Tym bardziej doceniamy koncepcję budowy wtyczki do Minecrafta, gdyż nie ma chyba lepszego pomysłu na edukację, niż jej połączenie z zabawą.

Jestem pod wrażeniem projektów przygotowanych przez uczestniczące w konkursie zespoły i życzę im powodzenia w kolejnym trudnym etapie, w którym zaprojektowane rozwiązania będą wdrażane powiedziała Magdalena Trzynadlowska, Dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju w Banku Millennium

Hackathon EcoCraft łączy ambicje technologiczne ALK z naszym planem zrównoważonego rozwoju oraz inwestowaniem w przedsięwzięcia I partnerstwa, które za pomocą wschodzących technologii zwiększają wiedzę I zaangażowanie w SDGs – Prorektor ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska

– Każde wydarzenie promujące technologię i stawiające w centrum człowieka oraz podstawowe wartości, jakimi bez wątpienia jest transformacja klimatyczna, jest warte wsparcia autorytetem naszego patrona Stanisława Lema, dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć organizację Hackathony – podsumował Dr Maciej Kawecki z Instytutu Polska Przyszłość im. Stanisława Lema

Partnerzy wydarzenia
Partnerzy merytoryczni

Skontaktuj się z nami!

KOZMINSKI BUSINESS HUB

ul. Jagiellońska 59
03-301 Warszawa

NIP: 1132925416

info@kozminskihub.com

Skontaktuj się z nami!

KOZMINSKI BUSINESS HUB

ul. Jagiellońska 59
03-301 Warszawa

NIP: 1132925416

info@kozminskihub.com